6 października w Narodowym Centrum Kultury w Moskwie odbyła się wystawa polskiego plakatu zatytułowana „Z Warszawy do Moskwy”. Była to pierwsza wystawa polskiego plakatu w Rosji. Zaprezentowano na niej około 100 plakatów z okresu od lat 30. do współczesności. Wystawa została zorganizowana przez Ambasadę RP w Rosji oraz Narodowe Centrum Kultury w Moskwie przy wsparciu Instytutu Sztuki i Kultury Polskiej w Moskwie. Wystawa była dostępna dla zwiedzających od 6 października do 31 października 2011 r.
Historia polskiego plakatu
Polska sztuka plakatowa to unikalny styl artystyczny, który powstał w Polsce na początku XX wieku. Na polską sztukę plakatu wpływ miało wiele różnych źródeł, w tym zachodnie trendy w projektowaniu graficznym oraz tradycje sztuki ludowej Europy Wschodniej. Polska sztuka plakatowa była szeroko wykorzystywana we wczesnych latach 1900 do promowania spraw społecznych, takich jak niepodległość Polski, oraz do rozpowszechniania wiadomości politycznych.
Naród polski przez stulecia znajdował się pod obcą okupacją, w związku z czym wykształciło się w nim silne pragnienie niepodległości. Polska sztuka plakatowa była sposobem na rozpowszechnianie tego przesłania wśród mas. W polskiej sztuce plakatowej często pojawiała się symbolika patriotyczna, taka jak polski orzeł.
Znani polscy artyści z dziedziny plakatu
Jednymi z najbardziej znanych polskich artystów w tej dziedzinie są: Jan Lenica, Andrzej Mirga i Roman Cieślewicz. Polski plakat miał duży wpływ na rozwój radzieckiego plakatu propagandowego w latach 20. i 30. XX wieku, a z kolei na jego rozwój duży wpływ miała zachodnia sztuka plakatu, zwłaszcza reklamowego.
Historia polskiego plakatu rozpoczyna się w XIX wieku, kiedy to wydrukowano pierwsze plakaty reklamowe. Jednak prawdziwe początki polskiej sztuki plakatu sięgają końca XIX wieku i początków nowoczesnego przemysłu reklamowego. Od samego początku polska sztuka plakatu pozostawała pod silnym wpływem wydarzeń w Europie Zachodniej. Na pierwsze polskie plakaty reklamowe duży wpływ miały wzory niemieckie i francuskie.
Na początku XX wieku polska sztuka plakatu zaczęła nabierać własnych, niepowtarzalnych cech, głównie ze względu na fakt, że przemysł reklamowy był silnie regulowany przez rząd. Rząd aktywnie promował wykorzystanie plakatów w reklamie i subsydiował ich produkcję.